فواید گیاهان
فواید گیاهان 
پيوندهای روزانه
 


با اجزای سمی انواع میوه‌ها آشنا شوید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


میوه‌ها از جمله مهم‌ترین گروه‌های غذایی در هرم راهنمای غذایی می‌باشند که سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند و مصرف مداوم آن‌ها سلامتی و تندرستی را برای افراد جامعه به همراه دارد؛ اما گاهی همین میوه‌ها دارای اجزایی هستند که درعین‌حال که به نظر، خوراکی می‌آیند اما سمی و مضر می‌باشند. در زیر چند مورد از این اجزای سمی را به شما معرفی می‌کنیم:


ادامه مطلب
[ شنبه بیست و دوم شهریور 1393 ] [ 10:46 ] [ میر حسین میری ]
 

نکات طلایی براي نگهداري سبزيجات

سلامانه :کارشناسان مواد غذايي درباره نگهداري ميوه و سبزيجات توصيه هايي کرده اند تا مواد غذايي ديرتر خراب شود و ويتامين ها، اکسيدان ها، مواد معدني و فيبرهاي خود را از دست ندهد.

به گزارش فارس در اين باره مي نويسد: هر خانواده اي بايد بداند در طول هفته چه مقدار مواد غذايي لازم دارد و به اندازه مورد نياز خريداري کند تا اين مواد غذايي خواص درماني و طعم طبيعي خود را از دست ندهند. در ادامه با چند نکته براي نگهداري بهتر مواد غذايي در يخچال آشنا خواهيد شد.

*بادمجان، کدو سبز و خيار را بايد در يخچال و دور از گوجه فرنگي نگهداري کرد.

*گياهان و سبزيجات بهتر است با يک حوله نازک يا کاغذ روزنامه پوشانده و سپس در يخچال نگهداري شوند.

*براي جلوگيري از سياه شدن موز بايد آن را دور از سيب و گلابي نگهداري کنيد.

* زمان ذخيره سازي ميوه يا سبزي به نوع آن بستگي دارد. همچنين بهتر است ميوه يا سبزي برش خورده و نصفه يا قطع شده را همان روز مصرف کنيد.

مدت زمان مجاز نگهداري ميوه ها و سبزيجات

برخي ميوه ها و سبزيجات را بيش از اندازه نمي توان در يخچال نگهداري و بايد زودتر مصرف کرد در غير اين صورت ارزش غذايي آن به شدت کاهش مي يابد.

*سبزيجات برگ دار را نبايد بيش از يک يا 2 روز در يخچال نگهداري کرد.

*هويج و کلم بروکلي بيش از 3 تا 5 روز نگهداري نشوند.

*خيار و گوجه فرنگي بيش از يک تا 2 هفته در يخچال نگهداري نشود.

بادمجان، کدو، فلفل و سبزیجات بیش از 5 روز نباید حتی در یخچال نگهداری شوند و بهتر است زودتر مصرف شوند؛

در آخر کاسنی و گل کلم را تا هفت روز می‌توان در یخچال نگهداری کرد.

[ چهارشنبه پنجم شهریور 1393 ] [ 14:45 ] [ میر حسین میری ]

خبرگزاري آريا-دانشمندان مي‌گويند براي حفظ خواص مغذي هندوانه بهتر است آن را درجه حرارت اتاق نگهداري و مصرف کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا ، پژوهشگران در يک بررسي به مقايسه ميزان مواد آنتي‌اکسيدان اصلي در هندوانه‌هايي که براي دو هفته در يخچال يا درجه حرارت اتاق نگهداري شده بودند، پرداختند.
دکتر پنه‌لوپه پرکينز-ويزس متخصص فيزيولوژي گياهي از پژوهشگاه کشاورزي جنوب مرکزي آمريکا سرپرست اين تحقيق گفت:"ما از نتايجي که بدست آورديم شگفت‌زده شديم. ميزان ليکوپن در هندوانه بريده نشده در دماي اتاق به طور متوسط 20 درصد افزايش يافته بود و ميزان بتاکاروتن دو برابر شده بود."
گوشت قرمز هندوانه مانند گوجه فرنگي حاوي مقادير زيادي ليکوپن،رنگدانه‌اي آلي از خانواده مواد شبه‌کاروتني است که رنگشان از زرد تا قزمز تيره متفاوت است. بتا کاروتن –يک ماده شبه کاروتني ديگر- نيز به مقدار کمتر در هندوانه موجود است.
اين مواد که جزء آنتي‌اکسيدان‌ها به حساب مي‌آيند مولکول‌هاي فعالي به نام راديکال‌هاي آزاد را که در واکنش‌هاي شيميايي در بدن توليد مي‌شوند و در ايجاد بيماري‌هايي مانند سرطان دخيلند خنثي ميکنند.
اين بررسي نشان داد که ميزان ليکوپن در هندوانه به درجه حرارت نگهداري آن بستگي دارد. درهندوانه‌‌هايي که دو هفته در دماي اتاق نگهداري شده بودند ميزان ليکوپن بسته به نوع هندوانه بين 11 تا 40 درصد افزايش يافته بود.
اين هندوانه‌ها پوست نازکتري پيدا کرده بودند و رنگ گوشتشان تيره‌تر شده بود که نشان ميداد رنگدانه‌‌هاي شبه‌کاروتني در آنها بيشتر شده است. اما در هندوانه‌هايي که در درجه حرارت پايين نگهداري شده بودند اين تغييرات رخ نداده بود.
البته دکتر پرکينز مي‌گويد:" منظور ما اين نيست که مردم هندوانه را ببرند و بعد آن را در دماي اتاق به حال خود رها کنند تا بگندد. توصيه ما اين است که اگر هندوانه را نبرده‌ايد يکي دو روز آن را در دماي اتاق نگه‌داريد. اگر هندوانه سرد مي‌پسنديد اندکي قبل از خوردن هندوانه را در يخچال بگذاريد؛ پس از بريدن هندوانه هم مجبوريد آن را در يخچال بگذاريد."
کارشناسان مي‌گويند بسياري از ميوه‌ها مثلا موز را مي‌توان مدتي خارج از يخچال نگهداري کرد تا هم رسيده‌تر شوند و هم کيفيت مواد مغذي آنها بيشتر شود.

[ پنجشنبه سی ام مرداد 1393 ] [ 8:44 ] [ میر حسین میری ]


تضمین سلامتی با پیشنهادات غذایی تابستانی


تابستان فصلی است که اگر حواستان به آن نباشد با مشکلات زیادی روبه رو خواهید شد. آلرژی، مسمومیت غذایی، آفتاب زدگی، دهیدراته شدن بدن و غیره. برای اینکه در روزهای بلند سال هم سالم بمانید و هم از گرمای آن استفاده لازم را ببرید لازم نیست کار سخت و شگفت انگیزی انجام دهید. می توانید با همین مواد غذایی ساده آلرژی هایتان را تسکین دهید، خستگی هایتان را رفع کنید، پوستتان را صفایی دهید و خلاصه اینکه تابستان خوبی داشته باشید. با ما باشید تا با ۱۰ پیشنهاد غذایی تابستانی بیشتر آشنا شوید.
 



ادامه مطلب
[ چهارشنبه پانزدهم مرداد 1393 ] [ 15:46 ] [ میر حسین میری ]

متخصصان آمریکایی در یک مقاله جدید مواد خوراکی از بین برنده بوی نامطبوع سیر را معرفی کردند.

به گفته متخصصان ‌آمریکایی خوردنی‌هایی چون سیب، آب لیمو و نعناع در از بین بردن بوی نامطبوع سیر موثر هستند. همچنین مصرف چای سبز، جعفری و اسفناج می‌تواند به از بین بردن بوی نامطبوع سیر کمک کند. یکی از ترکیب‌های موجود در سیر موسوم به «allyl methyl sulphide» یا AMS در زمان هضم تجزیه نمی‌شود و به همین دلیل از طریق تنفس و عرق کردن از بدن خارج می‌شود.

در این بررسی از تعدادی شرکت کننده درخواست شد سیرخام مصرف کنند و سپس میزان چهار ترکیب در سیر را که ایجادکننده بوی نامطبوع در این ماده خوراکی هستند در تنفس این افراد اندازه گیری شد. سپس از آنان درخواست شد از مواد خوراکی مختلفی که تصور می‌شود قابلیت دارند بوی نامطبوع سیر را از بین ببرند، مصرف کنند تا تاثیر آنها ارزیابی شود. از میان تمامی مواد خوراکی مصرفی، سیب خام بیش از سایر گزینه‌ها در کاهش بوی نامطبوع سیر موثر بوده است.

به نقل از روزنامه دیلی میل، پرفسور «شریل بارینگر» از دانشگاه اوهایو گفت: سیب با خنثی کردن بوی آنزیم‌ها در سیر، این تاثیر مفید را دارد. در حقیقت مواد خوراکی‌ حاوی ترکیب‌هایی موسوم به «پلی‌فنول‌»ها مواد ایجادکننده طعم تند و بد را در سیر خنثی می‌کنند. همچنین اسیدی بودن آب لیمو در روند خنثی کردن بوی سیر موثر است.

[ شنبه سی و یکم خرداد 1393 ] [ 14:12 ] [ میر حسین میری ]
........ مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

استفاده گیاهان در زندگی روزمره
امکانات وب


سایت کلاک دات آی آر ساعت تهران و نقاط مختلف جهان